dijous, 28 de maig del 2009

Víctor Catalan:

“SÓC UN ESTUDIANT MÉS I, QUAN ARRIBI A LA UNI SERÉ UNA ALTRA VÍCTIMA MÉS DELS PROFESSORS”

El febrer de l’any passat, la Generalitat de Catalunya va elaborar un projecte per comunicar Blanes i Lloret amb transport públic: un tren, bus, o fins i tot un metro lleuger. Però, el projecte va ser desestimat perquè cap d’aquests mitjans era viable econòmicament.

Víctor Catalan, alumne de batxillerat a l’IES Serrallarga, va decidir fer el seu treball de recerca sobre aquest tema. I va dissenyar el “Tramtordera”, un tren-tramvia que comunica el centre de Blanes amb Lloret i Palafolls, molt més rendible i senzill que un tren, i igual d’eficaç. Aquest projecte ha estat el guanyador de la cinquena edició del Concurs Preuniversitari de la Universitat Internacional de Catalunya. 

Des d’aquí, recolzem la seva idea, i esperem que es realitzi aquest projecte tan innovador i útil per als ciutadans.


El Treball de Recerca és una feina complexe...

En el Treball de Recerca et demanen que aprofundeixis en un tema concret, que facis un treball d’investigació..., i jo vaig fer això. Vaig tenir una idea, i a partir d’aquí, vaig fer una recerca sobre trens i tramvies, vaig demanar informació als ajuntaments i a la Generalitat, vaig dissenyar el projecte del tren-tramvia i en vaig treure conclusions. 

Sabem que el Treball de Recerca es presenta a principis d’any, però quan vas trigar a fer-lo?

Vaig començar el treball el febrer de l’any passat i vaig acabar-lo el desembre. Finalment, el gener el vaig presentar.

Vas demanar ajuda a algun expert?

Vaig demanar ajuda a professors del Sa Palomera, professors del Serrallarga, i a uns quants enginyers que em van aconsellar en les parts més difícils i polèmiques del projecte. He tingut ajuda de dos tipus: acadèmica i moral. També val a dir-ho. 

Tenies aquest projecte en ment des de feia molt de temps?

No, no, què va! Els de 1r de batxillerat tenen sempre un dilema per escollir el tema del treball de recerca, ja que és un treball que tindràs a sobre durant més de mig any, i has de trobar una cosa que realment t’agradi i que t’engresqui, ja que si no, si t’avorreix o no l’agafes amb ganes, pot convertir-se en un veritable malson. Jo vaig tenir la sort que se’m va ocórrer un tema que m’ha agradat i amb el qual he après moltíssim.

Quins programes informàtics has utilitzat? 

Doncs sobretot em vaig haver de barallar amb l’Autocad. És un programa de disseny amb el qual es fan plànols i maquetes. No en tenia ni idea, i com que m’agradaria estudiar arquitectura, i és un programa indispensable per fer aquesta carrera, el treball de recerca em va servir d’excusa per aprendre a fer-lo anar. A més, he utilitzat fulls de càlcul per fer els números i comptabilitzar altres aspectes més tècnics dels projecte (velocitats, temps de trajectes, freqüències).

No tothom guanya un premi per un Treball de Recerca. Creus que has arribat lluny?

No, no crec que hagi arribat lluny, ja que jo vaig fer un Treball de Recerca i m’han donat un premi, perquè el meu treball és una mica diferent.

Quin ha estat el premi?

El premi ha estat el 100% de la matrícula del primer any a la Universitat Internacional de Catalunya, un ordinador portàtil per a mi, més una PDA per a la tutora del meu treball, i un xec per a l’institut.

Sabem que has sortit a la premsa. T’han pressionat molt, els mitjans de comunicació?

No, només m’han demanat informació i explicacions sobre com havia plantejat el meu treball, ja que la comunicació entre Blanes i Lloret és un problema del qual es parla moltíssim.

Quin és el medi més prestigiós que t’ha entrevistat?

El diari de més difusió que m’ha entrevistat és El Mundo, però a mi m’ha fet més il·lusió que s’interessin pel treball els mitjans de comunicació locals o de la zona, com Ràdio Marina, perquè la gent té més accés a una entrevista d’un mitjà de la zona que no una entrevista d’El Mundo.

Creus que t’obrirà moltes portes d’ara endavant?

Je je je, de cap manera... Sóc un estudiant més i, quan arribi a la “uni”, seré una altra víctima més dels professors, així que el fet que m’hagin donat un premi no crec que tingui res a veure que se m’obrin més portes...

Tens intenció de patentar el projecte?

De moment, no el vull patentar (diu rient). Però tinc diverses reunions amb els alcaldes de Blanes, Palafolls, Lloret i Tossa, i he anat a presentar el projecte a algun partit polític. 

 

 Ignasi Navarro

Borja Meléndez

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada