dimecres, 1 de febrer de 2012

SOM UN INSTITUT PLURILINGÜE


Els alumnes de 3r d’ ESO hem realitzat una enquesta als alumnes d’ESO, de batxillerat i de l’Aula d’Acollida. En total, han contestat 379 persones. El motiu de la consulta, ha estat informar-nos sobre quines són les llengües parlades al nostre centre. Hem analitzat exhaustivament els resultats i hem arribat a les conclusions que, tot seguit, exposarem.
Els alumnes enquestats procedeixen de tots els continents, excepte d’Oceania. Els nascuts al continent europeu sumen un total de 307 alumnes. D’aquests, 286 provenen d’Espanya: 4, de Romania; 4, de Polònia; 3, d’Anglaterra; 3, de Rússia; 2, d’Alemanya; 2, de la República Txeca; 1, d’Itàlia; 1, d’Ucraïna i 1, de Geòrgia.
Els alumnes procedents d’ Europa parlen llengües indoeuropees de tres famílies diferents. Les llengües germàniques són  l’holandès, l’ anglès, i l’ alemany; les llengües eslaves, el rus i el polonès; i les llengües romàniques són, a més del català i el castellà, el romanès, l’ italià i el francès. També hi ha un alumne que té com a  llengua mare la llengua de signes en català.
Els nadius d’Amèrica del Sud sumen un total de 35 estudiants. D’aquests, 22 vénen de l’ Uruguai; 5, de Colòmbia; 3, de Xile; 2, de l’Argentina; 1, de l’Equador i 1, de Veneçuela. Hi ha un alumne de Brasil, país que té com a llengua oficial el portuguès, que també és una llengua romànica. En són 15, els alumnes que provenen d’Amèrica Central, dels quals 8 van néixer a la República Dominicana; 3, a Hondures;  2, a Cuba; 1, a Panamà i 1, a El Salvador. Tots ells parlen variants dialectals de l’ espanyol.
Els nascuts al continent africà són quasi una vintena. Nou provenen de Gambia; 5, del Marroc; 2, de Senegal; 1, de Mali; 1, de Moçambic i 1, de Mauritània. A l’ institut hi ha alumnes que parlen el mandinga, el sarahule i el bambara, llengües de la família congo-nigeriana, i també l’ àrab, que és una llengua semítica.
Només hi ha 3 alumnes asiàtics, dos dels quals provenen del Pakistan i un, de Filipines. Al Pakistan, es parla l’ urdu o urdú, i a Filipines, el tagalo.
Contemplant els resultats veiem que el nostre institut posseeix una gran riquesa de cultures i, conseqüentment, una gran diversitat de llengües. En total, es parlen 18 idiomes, incloent-hi la llengua de signes.


Maitane Fernández, Mar Gibernau i Lorena Herrera

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada